Porady

Handel internetowy - ile jest wart polski rynek i jak się będzie rozwijał

W 2019 roku kupować w sieci miało ponad 61% populacji online (77% Polaków jest aktywnymi użytkownikami Internetu), a wydawać mieliśmy średnio 651,50 euro rocznie. Wartość polskiego rynku handlu online w 2019 roku wyniosła 50 mld złotych, a w 2020 urośnie nawet do 70 mld - czytamy w raporcie "Ecommerce 2020" portalu Interaktywnie.com. To dane sprzed pandemii koronawirusa, ale analitycy spodziewają się, że jeśli nie nastąpi z jej powodu drastyczne załamanie światowego handlu, to kwota ta może być jeszcze większa. Spora część zakupowej aktywności, ze względu właśnie na zagrożenie epidemiologiczne i brak dostępności, zaczęła się jeszcze intensywniej niż dotąd przenosić do Internetu.

Aby dowiedzieć się więcej, wypełnij formularz

i POBIERZ BEZPŁATNY PORADNIK:

Z badań Gemiusa cytowanych w tym samym opracowaniu wynikają podobne wnioski: „kupujący online stanowią 62% wszystkich badanych internautów, co oznacza znaczący wzrost w stosunku do ubiegłorocznej fali badania, kiedy to dokonywanie zakupów online zadeklarowało 56% ankietowanych.”

Najczęściej zakupy online robią wciąż osoby poniżej 50. roku życia, z wyższym wykształceniem i dobrze oceniające sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego, ale nie jest to już znacząca przewaga. Szczególnie dynamicznie natomiast rośnie ten trend w grupach granicznych, czyli w najmłodszej (15-24 lata), która stanowi już 31% kupujących i najstarszej (50+), z udziałem na poziomie 12%.

Analitycy Gemiusa, firmy która opracowała jedyny standard badania polskiej sieci, rok do roku odnotowują wzrost zaufania do zakupów online. Taka forma uznawana jest przez konsumentów za:
• łatwiejszą w porównaniu do tradycyjnej (52% vs. 49%),
• tańszą (44% do 42%),
• i dającą większe możliwości wyboru produktów (51% vs. 46%).

Na te optymistyczne dane warto jednak spojrzeć również z drugiej strony, bo, owszem, zaufanie do e-zakupów rośnie, ale wciąż 38% polskich internautów tę metodę dokonywania zakupów omija z daleka. Dlaczego? Przede wszystkim - wolą obejrzeć towar „na żywo”, a także obawiają się kosztów związanych z dostawą.

Wśród niechętnych e-zakupom są przede wszystkim użytkownicy w wieku 50+. Aż 47% z nich woli obejrzeć towar przed zakupem.

Skorzystaj z pomocy ekspertów TBMS