Porady

Jak stworzyć stronę internetową, by była skuteczna i ekonomiczna

Każda firma musi mieć stronę internetową. Nawet jeśli nigdy nie będziesz przez nią bezpośrednio sprzedawać produktów czy usług, to pamiętaj, że dzięki niej będą znajdować Cię klienci. Skoro 98% internautów - czyli około 28 mln osób - korzysta w Polsce z Google, to kiedy spotykają się po raz pierwszy z jakąś marką, nazwiskiem, usługą, szukają ich przede wszystkim w wyszukiwarce. Chcą w ten sposób poznać opinie o nich albo poszukują adresu firmy, albo chcą zweryfikować, czy takie produkty, usługi, przedsiębiorstwa i osoby w ogóle istnieją.

Aby dowiedzieć się więcej, wypełnij formularz

i POBIERZ BEZPŁATNY PORADNIK:

Obecność w sieci każdego, kto działa w biznesie jest więc niezbędna. A wizytówką jest strona internetowa. Powinna być tak przygotowana, aby dobrze pozycjonowała się w Google i była dostosowana do wszystkich urządzeń, poprzez które będą ją przeglądać internauci. Nic bowiem klientów tak w Internecie nie irytuje, jak utrudniona nawigacja po witrynie kontrahenta, trudności z wysłaniem do niego maila czy ze znalezieniem numeru telefonu. A trzeba pamiętać, że ponad połowa ruchu na stronach www generowana jest na urządzeniach mobilnych - głównie na smartfonach. Witryna musi być więc do nich dostosowana, najlepiej aby była responsywna, czyli dopasowywała się automatycznie do wielkości każdego ekranu, na którym jest przeglądana.

Stosunkowo małe wyświetlacze smartfonów, problemy z zasięgiem sieci komórkowej lub czasem ładowania się witryny, to przeszkody, które stoją na drodze do zakupów w sieci, są więc wyzwaniem dla grafików, programistów i specjalistów UX i SEO. W TBMS już od wielu lat przygotowujemy strony, które spełniają wszystkie wymogi i są przystosowane do tego, aby były dobrze widoczne w wynikach wyszukiwania Google.

Na reklamową obecność w Internecie warto jednak patrzeć nie tyle przez pryzmat konkretnych formatów czy narzędzi, ale holistycznie, biorąc pod uwagę m.in. potrzeby grupy docelowej. Internet może być bowiem Twoim najskuteczniejszym kanałem marketingowym, pod warunkiem jednak, że choć trochę zbliżysz się do zrozumienia niuansów, które rządzą zachowaniem internautów.

A przy okazji... Najczęściej firmy zapominają, że ich strony internetowe powinny mieć wdrożony certyfikat SSL (to ta zielona kłódka przy pasku adresu i protokół https). Jeśli o niego nie zadbasz, niektóre przeglądarki będą przed Twoją witryną ostrzegały, wyświetlając komunikat, że strona może być niebezpieczna, a to przecież wielka strata wizerunkowa. W dodatku Google gorzej pozycjonuje witryny, które nie mają skonfigurowanego SSL.

Zanim zdecydujesz się na wybór wykonawcy strony internetowej, powinieneś rozważyć technologię, w oparciu o którą będzie ona wdrożona. Możesz wybrać oprogramowanie open source, najlepiej WordPress (w zasadzie tylko w przypadku dużych serwisów e-commerce polecane są inne, specjalistyczne systemy) lub na dedykowane rozwiązania.

Jeśli nie jesteś specjalistą w dziedzinie IT, możesz mieć problem z decyzją. Spróbujemy wyjaśnić Ci najważniejsze różnice między tymi dwoma rozwiązaniami.

W TBMS stosujemy oba i uczciwie doradzamy Klientom, które będzie dla nich lepsze.

WordPress jest rozwiązaniem ekonomicznym, decydując się na niego uzyskasz najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny. Szacuje się, że ponad 70% stron firmowych na świecie jest opartych na tym rozwiązaniu. Korzystają z niego nawet tacy giganci, jak Walt Disney Company.

Jeśli nie potrzebujesz specyficznych, bardzo zaawansowanych funkcji, to rozwiązanie prawdopodobnie będzie najlepsze również dla Twojej firmy. Pozwala ono stworzyć stronę informacyjną, portal z dużą liczbą często aktualizowanych artykułów, a nawet sklep internetowy z wieloma produkcjami i obsługą faktur. Przez strony wordpress-owe można prowadzić sprzedaż usług, zbierać dane kontaktowe Klientów (tak zwane lead-y), budować bazę mailingową, tworzyć landing page’e do kampanii promocyjnych, pop-upy autopromocyjne i wiele, wiele więcej. Co istotne, wszystkie te funkcje są obsługiwane przez intuicyjny panel administracyjny, wiedza techniczna ani umiejętność programowania nie będą Ci potrzebne do edycji strony.

W TBMS wdrażamy witryny wordpress-owe dla małych i średnich firm, ale również dla tych największych, z różnych branż: dla deweloperów, przemysłu, firm kosmetycznych, farmaceutycznych, spółek publicznych, a nawet dla dużych korporacji z sektora IT. Bardzo rzadko zdarza się, by klient zgłaszał zapotrzebowanie na jakąś funkcjonalność, której nie można optymalnie kosztowo zrealizować w WordPressie.

Jedną z największych zalet WordPressa jest jego powszechność – stosuje go ponad 1/3 wszystkich stron internetowych na świecie, a inne open source’owe rozwiązania są daleko w tyle (to dane W3Techs).

Co to oznacza dla Ciebie? Każda strona z czasem wymagać będzie supportu, odświeżenia, rozbudowy funkcjonalności. WordPress jest rozwiązaniem ustandaryzowanym, dlatego nie będziesz miał problemu ze znalezieniem specjalisty lub firmy, które przejmą obsługę i rozwijanie strony.

W przypadku oprogramowania dedykowanego najprawdopodobniej na dobre i na złe zwiążesz się z jego dostawcą, bo na ogół agencje i firmy software’owe nie chcą przejmować obsługi nieznanych, autorskich rozwiązań, a jeśli nawet, to jest to bardzo drogie. Niestety, znamy wiele niechlubnych przypadków, gdy wykonawcy sprzedają swoje autorskie rozwiązania w całkiem przystępnej cenie, ale później żądają wysokich opłat za wdrożenie nawet drobnych zmian.

Jeśli chodzi o warstwę wizualną i funkcjonalną strony (czyli tak zwany User Experience), to wybór oprogramowania nie ma tu nic do rzeczy. Niezależnie od tego, czy wybierzesz WordPress, czy jakiekolwiek rozwiązanie autorskie, możesz otrzymać stronę estetyczną, nowoczesną, łatwą w obsłudze, dostosowaną do urządzeń mobilnych i pozycjonowania w Google, albo wręcz przeciwnie - wybór systemu dedykowanego nie gwarantuje jakości.

WordPress nie jest jednak rozwiązaniem idealnym - takie nie istnieją. Najważniejszą jego słabością jest potencjalne ryzyko związane z bezpieczeństwem. W związku z tym, że jest to najpopularniejsze na świecie oprogramowanie do tworzenia stron, jest też najczęściej atakowane, i to nie przez wysokiej klasy hackerów, ale przez boty i wirusy krążące po sieci, wykorzystujące największe podatności tego systemu. Można się przed nimi chronić, w TBMS stosujemy szereg procedur, które znacząco podwyższają poziom bezpieczeństwa. Kiedy jednak kwestie te są newralgiczne, np. w firmach przetwarzających wrażliwe dane, na przykład związane ze stanem zdrowia, wówczas polecamy nasze autorskie oprogramowanie.

Pewną wadą WordPressa jest ograniczona szybkość ładowania stron. Istnieją metody jej poprawy (takie jak cache’owanie, kompresja obrazów itd.), ale nie pozwalają one osiągnąć takich parametrów prędkości, jakie mają witryny wdrożone na systemie stworzonym przez TBMS.

Strony wordpressowe nie są najszybsze, to fakt, ale są wystarczająco szybkie, by korzystanie z nich było funkcjonalne. Jeśli więc będziesz rozważał wszystkie za i przeciw, pamiętaj o tym, że przy pewnych niedoskonałościach WordPress będzie najpewniej rozwiązaniem optymalnym, ekonomicznym, pozwalającym Ci z powodzeniem realizować cele biznesowe i wizerunkowe.

Skorzystaj z pomocy ekspertów TBMS