Porady

Sprzedaż przez internet - co jest ważne dla klientów

Przyjazny UX (konstrukcja, a więc tzw. użyteczność strony internetowej) i wartościowe treści są, obok ceny, jednymi z ważniejszych kryteriów, którymi kierujemy się podejmując decyzje zakupowe, ale niskie koszty dostawy, albo szerzej, wszystkie kwestie związane z logistyką, z każdym rokiem zyskują na znaczeniu. Klienci są coraz bardziej wymagający. "Za niskie koszty dostawy często uznają dopiero te darmowe, oczekując jednocześnie, że towar pojawi się pod ich drzwiami nazajutrz po złożeniu zamówienia. Bo oczekują dostawy bezpośrednio do domu lub do pracy, choć trzeba zaznaczyć, że odbiór 'przy okazji' w punktach odbioru jest opcją, która, zwłaszcza w dużych miastach, dynamicznie zyskuje na popularności" - wynika z raportu "E-commerce 2020" portalu Interaktywnie.com.

Aby dowiedzieć się więcej, wypełnij formularz

i POBIERZ BEZPŁATNY PORADNIK:

Sklepy internetowe coraz częściej rozszerzają opcje dostępne w tym zakresie. Badanie serwisu Furgonetka.pl pokazało, że:
• już 65% małych i średnich sklepów oferuje więcej niż jedną opcję doręczenia,
• z czego dwie możliwości proponuje 32% sklepów,
• trzy – 22%,
• a cztery i więcej – 11%.
• W przypadku dużych podmiotów, aż 91% z nich oferuje więcej niż jedną formę dostawy, w tym
• dwie opcje posiada 31% z nich,
• trzy - 34%,
• a cztery i więcej form jest dostępna w 24% z nich.

Darmową dostawę oferowało w 2019 roku 37% polskich małych i średnich sklepów oraz 62% dużych. W większości przypadków trzeba było jednak dokonać zakupów za określoną kwotę: w przypadku małych i średnich podmiotów za średnio 425,72 złotych, a w przypadku dużych za 192,30 złotych.

Na co głównie zwracają uwagę kupujący w sieci?

E-klienta trzeba cały czas dopieszczać, bo zrobił się wybredny, wyedukowany, a konkurencja nie śpi. Szczególnie wrażliwa jest ciągle - jak wynika z raportu „Global e-commerce Logistics Market 2018” - kwestia tzw. ostatniej mili, czyli wszystkich zagadnień związanych z realizacją zamówień i polityką zwrotów - piszą analitycy w raporcie Interaktywnie.com. - To właśnie jakość obsługi posprzedażowej staje się kluczowym czynnikiem budującym zaufanie klientów do marki i ich lojalność, która decyduje o ich powrocie do sklepu.

• Aż 36% Polaków ankietowanych przez analityków PwC oczekuje dostawy już następnego dnia po złożeniu zamówienia,
• zaś 35% respondentów chciałoby otrzymać zakupiony towar w ciągu 2 dni od dokonania transakcji. A to i tak nie koniec, bo rośnie odsetek tych, którzy oczekują dostawy od razu, czyli tego samego dnia.
• Ponad połowa (53%) osób kupujących online deklaruje też, że tym, co najbardziej przekonuje ich do tej formy zakupowej, jest możliwość darmowego odesłania produktu,
• choć - jak wynika z badań Gemiusa - aż 31% nigdy z tej możliwości nie skorzystało.

Nie jest więc tak, jak obawiali się jeszcze niedawno przedsiębiorcy, że prawo do zwrotu towaru będzie nadużywane, a dostępność tej opcji jest ważna i wymagana prawem.

Jakie produkty kupujemy najchętniej online?

W zależności od płci, wieku, sytuacji ekonomicznej czy wykształcenia różnią się zarówno preferencje, jak i zachowania zakupowe internautów. Uogólniając: mężczyźni, częściej niż kobiety, interesują się sprzętem RTV i AGD, urządzeniami mobilnymi, akcesoriami samochodowymi oraz częściami, a także ubezpieczeniami, grami i oprogramowaniem - analizuje Gemius w raporcie Interaktywnie.com. - Co ciekawe - bez względu na płeć - osoby młodsze, do 24. roku życia, częściej niż pozostałe grupy wiekowe korzystają z Internetu kupując bilety do kina czy teatru.

Ogólnie jednak najpopularniejszymi kategoriami produktów w e-commerce są:
• odzież,
• dodatki,
• akcesoria,
• ale także obuwie,
• książki,
• płyty,
• filmy
• oraz kosmetyki.

Średnio wydajemy na nie około 224 zł miesięcznie.

Skorzystaj z pomocy ekspertów TBMS